måndag 29 mars 2010

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=5186336556550484607&postID=3403106181262012322&page=1&token=1269861226428_AIe9_BFOcPPuyqO0uNhC3TxPPNZb7gyXJYRWycycrElJ3cxo-5JykN_dmTMUYVXD9gRS2H_x7X0f_EfsFwOtISeZilHu0gHAN1MDUPSWi1k3xY8HzOgs5JI6XrhsBnVYvSCkbEQtb9RMPCoiukb9A2p3pkHAtexqpv76BJ34soZ5CHl_t5E_9dfE_ZQs1AINuzgWiE1zNU2MNYDjEgTclpThwFQER6y_R6nOw8w6-XB_sebpYn1p5K4

Här kommer en länk till en blogg som jag gjort ett inlägg i. Den tog upp bloggande lärare ur ett föräldraperspektiv och det var något nytt för mig. Har som förälder inte alls tänkt på att det kan vara intessant om barnens lärare bloggade. Ju äldre barnen blir desto mindre kontakt har vi som föräldrar med lärarna och det vore ett ypperligt sätt att genom blogg få en liten syn på lärarnas tankar och värderingar. Kanke också få veta lite mer om om deras vardag och verklighet. Måste erkänna att jag fått mig en tankeställare i positiv riktning kring bloggande och och syftet med detta.

/Annika

söndag 28 mars 2010

Utmaning och självklarhet

Det är ett stort ämne detta med hur vi ska introducera de mindre barnen i datorernas värld, eller har det kanske blivit mer komplicerat än det egentligen är. När man spontant tänker på barn och datorer är det lätt att gå till de lite äldre barnen och alla faror som lurar om datoranvändandet inte används på rätt sätt. Detta blev ju också högaktuellt nu i dagarna när en 14-åring blivit våldtagen och sedan än mer utsatt när hon blev trakasserad av ett helt samhälle bland annat med hjälp av facebook. Är det konstigt att ungdomarna inte har någon empati när inte de vuxna har det och kan vägleda. Det har också visat sig att skolan i fallet antagligen inte vidtagit tillräckligt med åtgärder och det är lika avskyvärt.

Hur kan vi då som förskollärare (blivande) bidra till att barnen förhoppningsvis ska lära sig lite vett och etikett vad gäller användningen av datorn och jag tror fortfarande en viktig del ligger i att upplysa föräldrarna, de har ju också ett stort ansvar i det hela.

Jag skulle vilja slå ett slag för en bok som heter "Barn erövrar datorn-en utmaning för vuxna". Bara titeln i sig säger en hel del. Författarna (Appelberg & Eriksson, 1999) menar att likväl som vi ska lära barnen i sy, träslöjd och målning att använda sig av de olika tekninkerna ska vi lära barnen att använda sig av datorns verktyg. Jag kan då verkligen känna att frågan inte alls är stor, den är helt självklar. De skriver också att "Små barns arbete vid datorn ska sammanfogas med konkreta händelser i verkliga livet" (Appelberg & Eriksson, s. 33). Det är väl också en självklarhet, men är det så man jobbar? Tyvärr tror jag inte det. Det jag har sett en del av är att förskolorna använder sig av spel som i många fall är för avancerade och barnet får dålig vägledning eftersom lärarna ofta inte deltar i denna aktivitet. Det är verkligen en utmaning för oss vuxna, men vi är skyldiga våra barn att vi ger dem en stabil grund att stå på och att de när de kommer högre upp i åldrarna kan hantera detta verktyg på ett säkert OCH anständigt sätt. Mycket information till föräldrar och gärna att man kan föra en dialog om hur datoranvändandet går till hemma och på förskolan. Det finns mycket bra material att tillgå, men tyvärr finns det också mycket skräp som används framför allt hemma. Många barn har äldre syskon som spelar spel som inte alls är anpassade för barn i förskoleåldern. Gör föräldrarna skillnad på detta eller är det lugnast om barnet får göra som storebror eller storasyster. Helt klart att det finns mycket att göra inom detta område, säkert är dock att det går att göra något. Utvecklingen har gått väldigt fort och jag tror att vi inte riktigt har hunnit med.

/Annika

Referens

Appelberg, L. & Eriksson, M-L. (1999). Barn erövrar datorn-en utmaning för vuxna. Lund: Studentlitteratur.

lördag 27 februari 2010

Hej på er!
Nu har jag skrivit ett debattinlägg!

http://shareanduse.ning.com/group/pedagogiskdigitalkommunikationifrskolan

Jag är medveten om att jag är lite sen med mina uppgifter i den här kursen men barnen har varit sjuka mm. Ska försöka göra färdigt allt nu!

måndag 22 februari 2010

kommentar till Idas inlägg

När jag har läst inläggen i vår blogg känns det som vi är ganska överens. Det du tar upp Ida är just samarbetet med föräldrna där jag tror att vi kan spela en viktig roll. I dialog med föräldrarna kan vi få reda på hur de använder datorn hemma, och vi kan synliggöra för dem hur vi använder den på förskolan. Jag tror faktiskt att det kan väcka en del tankar både hos föräldrar och lärare.Att arbeta med bilder är ett jättebra exempel, barnen kan få vara med och skriva ut dem, men de behöver ju inte ens alltid skrivas ut. De flesta, både barn och vuxna gillar att titta på kort och det kan de också göra i datorn. För att bara ta ett exepel. Används datorn på rätt sätt så råder det ingen tvekan om att vi kan få kreativa barn, det krävs dock som alltid ett stort engagemang från oss i verksamheten och
förhoppningsvis ska vi kunna skapa oss en god grund att stå på i och med våran utbildning.
/Annika

lördag 13 februari 2010

Kommentar till debattinlägg

Jag har kommenterat på Idas debattinlägg. Här är länken till det http://http://ida86.skolbloggen.se/2010/01/27/jag-bill-veta-vad-ni-vet/#comments :)

Ha en bra helg alla!

/ Emelie

måndag 8 februari 2010

Vad gör barnen när de är hemma??

Under lunchen idag på min VFU förskola pratade vi med barnen om vad de har gjort i helgen. En pojke sa att han har suttit inne och spelat dator. Pojken är 5 år och lite rultig. Då frågade jag vad mamma och pappa gör. Mamma städar sa han då, pappa skottar snö.
- Hjälper du inte pappa med det? (jag)
- Nä, han skottar med traktorn. (pojke)

Är det så här det ser ut hemma hos familjerna nu för tiden. Jag själv är mamma till en dotter på 2,5 år och det är väl inte alltid man är så sugen på att gå ut men man gör det ju för deras skull. Det är ju väldigt lätt och smidigt att sätta barnen framför tv:n eller datorn så slipper man engagera sig. Man undrar ju hur stor koll föräldrarna har på vad de spelar och tittar på på tv.

VART ÄR VI PÅ VÄG, EGENTLIGEN?

PDK - Måste säga att jag är ganska kluven ändå!

Jag fick nyss syn på att jag varken länkat min blogg och de debattinlägg jag har där. Hmm? Undrar var min digitala kompetens ligger? :) Haha! Men skämt åsido så har jag läst igenom inläggen ni publicerat här och jag märker att vi har vuxit in mer och mer i denna kurs som verkade rätt rörig från början, ellerhur?
Den känns just nu, för min del iallafall väldigt viktig. Eftersom, som ni har betonat, den digitala pedagogiska kompetensen vi besitter när vi om 2½ år examineras från högskolan ska forma framtidens medborgare. För detta är framtiden, vare sig vi vill eller ej!
Men, hur mycket än barnen sitter hemma eller ej så tycker jag att de skall erbjudas datoranvändning, fotande, och den i övrigt digitala världen som håller på att formas på förskolan, absolut!
Det jag däremot har funderat över är hur stor makt föräldrarna besitter på hemmaplan vad gäller aktiviteter på datorn och vad barnen egentligen får se på tv hemma? Är dataspelen barnvänliga? (åldersgränser är inget att bortse) Blir det mer tv-tittande efter Bollibompa?

Jag tycker det är jätteviktigt att föra en dialog med föräldrar med barn på förskolan om vad som händer hemma?
- Varför skriker Kalle att han skall döda Peter på den fria leken? Vad har Kalle för erfarenheter av detta hemifrån och förstår han den allvarliga betydelsen i dessa ord?
Att beblanda förskollärarna med it-världen och alla dess funktioner och möjligheter, MEN också RISKER är oändligt viktigt!
Kanske att låta föräldrarna presentera internet och övriga digitala funktioner hemma för de barn som kanske inte använder det så vidare mycket vore något.
Att spontant införa digital använding i förskolan genom att låta barnen vara med att påverka inom ämnet genom att låta dem skriva ut foton, följa med och kopiera papper och kanske spela något slags lärorikt spel via internet. Jag kan säga att dessa möjligheter finns inte på min förskola där jag gör min vfu, varför inte låta framtiden flytta in bland de små lärande, kunskapstörstande och än så länge fördomsfria barnen. :)

Jaja, detta var lite av mina tankar denna måndagkväll.
Länkar till min blogg utifall ni inte sett den :)
Ha en bra vecka!
Mvh Ida
http://ida86.skolbloggen.se

fredag 5 februari 2010

Kommentar till Annikas debattbidrag

Lägger in länken till Annikas debattbidrag igen http://ungkommunikation.blogg.se/2010/january/intervju-med-francesc-pedro-om-digitala-klyft.html?_tmp=437c61f24f742d18bc02af2626a60dd99b37e0ec

Håller helt med dig Annika! Det är otroligt viktigt att vi minimerar klyftorna mellan barnen. Jag vet inte om jag har tolkat dig rätt, men det jag menar är att det är viktigt att alla barn får chansen att arbeta med datorn. Det kanske är få hem i Sverige där det inte finns någon dator, men det är nog i många hem där barnen (och framför allt i åldern 1-5 år) inte får sitta framför datorn. Däremot finns det andra hem där 5-åringar sitter flera timmar och spelar spel på datorn. Jag anser att det är viktigt att bemöta alla barns behov i förskolan, och behovet av digital kompetens blir allt större ju mer samhället utvecklas. Jag menar inte att de barn som sitter mycket framför datorn inte ska få använda den i förskolan, men som pedagog måste vi utveckla deras digitala kompetens genom att lyfta fram andra möjligheter som finns med datorn. Exempel på detta kan vara att ta kort med digitalkamera och sedan lägga in bilderna på datorn, att kunna söka efter information eller bilder på Internet, att kunna lära sig saker på ett mer effektivt sätt än att läsa sig till kunskapen.

Det är viktigt att förskolepedagoger lägger nivån för barnen utifrån deras förkunskaper, ålder och intressen för att barnen ska vilja utveckla sin digitala kompetens. Och som du skriver Annika, det är vi i förskolan som lägger grunden för barnen och detta gäller även deras digitala kompetens!

/ Emelie

Kommentar till Maries debattbidrag

Väldigt intressant och roligt att du har frågat verksamma förskollärare hur de gör.
Det svar du får anser jag är lösa argument om att barnen sitter så mycket framför datorn hemma. Javisst, en del barn sitter säkert framför datorn mycket hemma men alla gör det definitivt inte. Om alla ändå skulle göra det så betyder inte det att man kan utelämna en sådan viktig del av undervisningen för barnen behöver lära sig att IKT kan användas som ett verktyg till lärande. För jag anser att bara för att barnen sitter mycket framför datorn betyder inte det att de har någon teknisk kompetens eftersom att ämnet är så pass stort, vitt och brett!!

Enligt Forsell (2005) så har barn en 100 olika språk men fråntas 99 av dem. Det här anser jag är ett exempel på det. Barnen kan lära sig att använda IKT som ett språk, ett sätt att kommunicera och uttrycka sig. Men om vi inte uppmuntra detta så kan ett språk försvinna!

Jag anser, som du också verkar vara inne på, att en förskollärare behöver använda sig av alla olika redskap för att främja lärande. Det gäller dock att inte fastna i något av dem utan att det finns en balans mellan när man använder vad, hur man använder det osv. Det handlar alltså inte om att använda sig av IKT jämt utan med jämna mellanrum när det passar för barnens behov.

Mvh Linda

Referenser: Forsell, A. (Red) (2005). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber.

Tänkte även länka till andra sidor jag hittills varit aktiv i

http://paspaningefter.blogspot.com/2010/01/jag-har-funderat-lite-over-varfor-det.html#comments

http://johannakrancher.blogspot.com/2010/01/kan-samhallets-utveckling-aven-ses-som.html#comments

http://emeliehis.skolbloggen.se/2010/01/25/debattinlagg/#comments

så nu vet ni det!!
//Linda

torsdag 4 februari 2010

Mitt debattinlägg!

Här kommer ett inlägg som jag har gjort : mariam.skolbloggen.se

Ibland undrar jag om jag har fattat denna kurs rätt???? Fortfarande lite snurrig.

//Marie

onsdag 3 februari 2010

kommentar till Lindas debattbidrag

"Teknisk bildning förutsätter att tekniska kunskaper kombineras med kunskap av annat ursprung, värderingar och en dos av reflektion". (Axelsson & Ingerman 2009, s. 30). Detta kände jag stämde så bra med vad jag känner och som jag även tollkar dina tankar. När jag tänker på PDK tänker jag mig mest arbetet direkt med barnen, men så behöver det ju inte alls vara. Det finns oändligt mycket bra som vi pedagoger kan ha nytta av genom foton, bilder musik, och bara en sådan enkel sak som att skriva ut information till föräldrar till exempel.


Jag tänker lite på kotten du tog upp i ditt inlägg, jag tror inte att en bild på datorn ersätter den verkliga kotten och det förstår jag att du inte menade heller, men däremot kan det bli ett sätt att arbeta och söka vidare mot nya och fler kunskaper med hjälp av datorns hjälp. Detta är väl något som kan skapa reflektion också, vad barnen har för verklighetsbild.


Genom att med hjälp av digitala foton och fotoramar dokumentera vardagen på förskolan bidrar lärarna också med att göra föräldrarna mer informerade och jag tror också mer engagerade i vad som händer i föskolans vardag. Detta blir ett betydligt trevligare sätt att dokumentera dagen eller veckan än att bara skriva på en whiteboard.


Visst finns det mycket att tänka på, det allra mesta är ju bara positivt, även om vi måste vara uppmärksamma på farorna, det ingår väl också i den pedagogiska digitala kompetensen. Vi måste dock fokusera på alla möjligheter anser jag, och vi har nog mycket att lära av varandra. Du har ju också egen erfarenhet av att ha använt dig av bra spel och fick där se vikten av att det är spel som stimulerar till viljan att fortsätta. Det är många faktorer som ska påverka barnet till ett fortsatt användande som också ska leda till kunskap.


Ja tankarna inom detta område är många.


/Annika


Referens


Axelsson, A. Ingerman, Å. Wagner, K. (red). (2009) På spaning efter teknisk bildning. Stockholm: Liber.

tisdag 2 februari 2010

Emelies debattbidrag

Jag tycker att du har många intressanta tankar om PDK. Myket av det du skriver om delar vi även åsikt om. Även jag anser att PDK ska vara en del av helheten i verksamheten inte bara som något man gör ibland utan tanke, reflektion eller syfte med. PDK som alla andra kompetenser en lärare har ska användas för att det förbättrar lärsituationen. Alltså anser jag att man som lärare behöver reflektera över varför, hur, vad och när man skall använda sig av just den kompetensen. Att göra det anser jag är att vara yrkesprofessionell.

Jag håller även med dig om att vi som framtida förskollärare behöver rusta barnen med de verktyg de kommer behöva i sin nutid och framtid och där ingår inte bara teknologi eller bara att skriva förhand utan alla dessa kompnenter ihop! Vi kan inte köra in oss i en enda tankegång utan behöver se ur vidare, större perspektiv, ett barn kanske behöver mer undervisning i att skriva förhand medan ett annat behöver hjälp att göra det med teknisk utrustning. Därför tror jag att vi måste lägga våra egna personliga åsikter åt sidan och se till alla barns bästa och nyttja alla verktyg till ett gott lärande vi har tillgång till!

Däremot håller jag inte riktigt med dig i att lärarna antagligen inte gör ett bättre arbete för att de använder sig av IKT. Jag tycker att eftersom lärarna får ett nytt hjälpmedel som kan rusta barnen inför framtiden, och om de då använder det hjälpmedlet på rätt sätt (pedagogiskt och i lärande syfte) så gör de ett bättre arbete än de som inte gör det. Detta för att de använder sig av komponenter som är "med i tiden" och blandar de med andra undervisnings metoder. Jag menar dock absolut inte att förskollärare som inte använder sig av IKT i sin verksamhet nu gör ett dåligt arbete.
// Linda
Jag har i min egen blogg (http://studentlinda.blogspot.com) delat med mig av mina tankar av PDK och då framförallt om att hålla balansen mellan att använda sig av teknologi och använda sig av andra hjälpmedel. Detta är något jag tycker är väldigt viktigt så att varken det ena eller det andra tar överhanden! En annan sak jag diskuterar är säkerhet då jag kände att det talas mycket om att använda sig av ex. Internet men inte lika mycket om hur det görs säkert!
Därför tog jag upp just den frågan på https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1846093465475921750&postID=5596766234799425852&page=1&token=1265031782366_AIe9_BG_N6jNTHS0Q-HbOONQIKhcKN6ye9KLGA37THy4rd1XL7cbhMo6DRUn6PDsLTJx3Jcsy27yN-WZNm1CUs81agUr9wvWyG1d2m5eECBuqfaCkgg54wuQeL04gmG4ycF9lY4QgsNAZJllWTLJlrGMOS4Zl6m58eB_z2sObNpqlzXR8NuHDMReBG_vg0FvH5xeY8nDk2baYanzwGmfHRXVnY9DG_nstzADqWifEv_AP86uv0ALM9A

Men vad tycker ni?!
// Linda

måndag 1 februari 2010

Det positiva med IT på förskolan!

Hur kan man integrera dator och annan teknik i förskolans verksamhet? Efter att ha läst ett antal bloggar om IT och PDK i allmänhet så pratar man mycket om risker och inte alltid om dess oändliga möjligheter.

Kamera är ett verktyg som jag tror de flesta förskolor använder sig av i verksamheten för att dokumentera vad som händer och sker. Det kan ske när man gör en portfolio för barnet eller när man arbetar med olika saker i verksamheten. Om man på förskolan har en smartboard kan man lägga upp bilderna där istället för skriva ut dem på papper (som eventuellt kan ta längre tid). Smartboarden visar vad barnen har gjort under dagen och barnen kan aktivt delta när de ska berätta för kompisar vad de gjort eller när de blir hämtade efter dagens slut. Man kan även lägga upp bilderna på förskolans hemsida. Då kan föräldrar och anhöriga gå in och titta vad som har skett under dagen.

Att filma barnen och barnens utveckling är väldigt intressant tycker jag. Då kan man följa barnets framsteg i tal och se hur barnet samspelar med andra barn i lek. Även här kan man lägga upp filmerna på hemsidan.

Att det ska finnas en dator på förskolans avdelning tycker jag är viktigt. Där kan man som förskollärare visa och guida barnen i användandet av datorer. Att spela spel, skriva "låtsas ord" och vara med när förskolläraren lägger upp bilder och filmer hjälper barnet att förstå datorns värld. Barn är ju av naturen nyfikna och genom olika teman i verksamheten kan man ta hjälp av datorn för att skaffa sig kunskap om det valda temat. Barnen får vara med och hjälpa till i vad som ska sökas om temat.

It och digital kompetens är nog så viktigt och varför inte börja tidigt i förskolan. Då kan man lägga en grund för hur man kan använda sig av teknologin och dess möjligheter.

Detta tycker jag är är intressant och ska undersöka mer om ämnet. Har inte hittat någon blogg som passar än för debattinlägg, men jag fortsätter mitt sökande. Vill bara delge er mina tankar om vad jag vill söka efter.

//Marie :-)

lördag 30 januari 2010

Debattbidrag

I den här bloggen har jag lagt ut mitt debattbidrag. Jag hoppas att det räknas som ett debattbidrag?!

http://omvarld.blogg.skolverket.se/2010/01/29/forutsattningar-for-deltagande-i-en-digital-varld/#respond

Det handlar om PDK-begreppet i stort och om hur viktigt det är att integrera IKT i förskolan och skolan.

/ Emelie

fredag 29 januari 2010

Säkerhet på internet

Det är viktigt att vi aldrig slutar tänka på säkerheten vad gäller våra barn och deras användning av internet. Gör vi det har vi slutat att bry oss om! Det svåra är bara hur vi inom förskolans verksamhet ska börja bidra med detta vad gäller de lite yngre barnen. Vi kommer antagligen att använda oss av de digitala arenorna på ett sådant sätt att vi kan styra barnens datoranvändande väldigt mycket, men där måste vi kritiskt kunna granska det vi själva använder oss av. Kanske kan det vara så att förskolan får ta på sig lita större ansvar vad gäller information till föräldrar vad gäller alla faror med internet, men också dess möjligheter. Detta ställer dock otroligt stora krav på oss lärare så vi kan argumentera för vårat förhållningssätt. Jag tror dock att föräldrar inte alltid är medvetna om hur det verkligen kan gå till på nätet, trots att barnen är på hemsidor som är riktade just till barn. Det är på dessa sidor det är som lättast att få kontakt med barn, och det är just syftet för en del vuxna människor!
Vi som lärare kan faktiskt ta på oss att upplysa och uppmärksamma om just detta, att medvetandegöra problematiken, men utan att för det avskräcka till användning av mycket bra material som också finns.
/Annika

torsdag 28 januari 2010

Pdk

Hej grupp 7!
Jag kunde inte sluta fundera på det vi diskuterade om i onsdags om säkerheten för barn på internet. Därför handlade just mitt debattinlägg om det, vad kan vi göra för att bli bra guider för barn som börjar greja med internet? Tycker att den föreläsningen vi pratade om som både barn och föräldrar varit med i lät som ett föredömme!
Jag har fått en del respons och alla håller med om att det är en viktig fråga att fundera kring.!
Jag kommer skriva mer om detta, länkar först bloggen jag varit aktiv i!
//Ida

http://ida86.skolbloggen.se/

uppgift B

Här kommer länken där jag har gjort ett debattbidrag!http://ungkommunikation.blogg.se/2010/january/intervju-med-francesc-pedro-om-digitala-klyft.html?_tmp=437c61f24f742d18bc02af2626a60dd99b37e0ec
MVH Annika

måndag 25 januari 2010

PDK

Pedagogisk digital kompetens, ja det är verkligen något att fundera över. Det är väl just den pedagogiska kompetensen som är så oerhört viktig om vi ska använda oss av den digitala arenan i vårt yrkesutövande. Det ska vi ju naturligtvis göra eftersom möjlighterna där är oändliga så nu är det bara att kämpa på och skaffa sig den goda kompetensen!
/Annika

torsdag 21 januari 2010

PDK

Jag tänkte att jag skulle skriva ett första inlägg i vår blogg. Vi är studenter på högskolan i Skövde och har precis påbörjat en kurs som heter Pedagogisk digital kompetens. En av uppgifterna vi har fått går ut på att starta en blogg där vi delar med oss av våra tankar kring PDK. Vi har just kommit igång så än så länge har nog ingen av oss skrivit ner våra tankar.

Jag sitter just nu och läser UNESCO:s artikel Policy Framework för att få lite mer grepp om vad PDK handlar om. Kanske blir jag lite klokare efteråt.

/ Emelie