måndag 8 februari 2010

PDK - Måste säga att jag är ganska kluven ändå!

Jag fick nyss syn på att jag varken länkat min blogg och de debattinlägg jag har där. Hmm? Undrar var min digitala kompetens ligger? :) Haha! Men skämt åsido så har jag läst igenom inläggen ni publicerat här och jag märker att vi har vuxit in mer och mer i denna kurs som verkade rätt rörig från början, ellerhur?
Den känns just nu, för min del iallafall väldigt viktig. Eftersom, som ni har betonat, den digitala pedagogiska kompetensen vi besitter när vi om 2½ år examineras från högskolan ska forma framtidens medborgare. För detta är framtiden, vare sig vi vill eller ej!
Men, hur mycket än barnen sitter hemma eller ej så tycker jag att de skall erbjudas datoranvändning, fotande, och den i övrigt digitala världen som håller på att formas på förskolan, absolut!
Det jag däremot har funderat över är hur stor makt föräldrarna besitter på hemmaplan vad gäller aktiviteter på datorn och vad barnen egentligen får se på tv hemma? Är dataspelen barnvänliga? (åldersgränser är inget att bortse) Blir det mer tv-tittande efter Bollibompa?

Jag tycker det är jätteviktigt att föra en dialog med föräldrar med barn på förskolan om vad som händer hemma?
- Varför skriker Kalle att han skall döda Peter på den fria leken? Vad har Kalle för erfarenheter av detta hemifrån och förstår han den allvarliga betydelsen i dessa ord?
Att beblanda förskollärarna med it-världen och alla dess funktioner och möjligheter, MEN också RISKER är oändligt viktigt!
Kanske att låta föräldrarna presentera internet och övriga digitala funktioner hemma för de barn som kanske inte använder det så vidare mycket vore något.
Att spontant införa digital använding i förskolan genom att låta barnen vara med att påverka inom ämnet genom att låta dem skriva ut foton, följa med och kopiera papper och kanske spela något slags lärorikt spel via internet. Jag kan säga att dessa möjligheter finns inte på min förskola där jag gör min vfu, varför inte låta framtiden flytta in bland de små lärande, kunskapstörstande och än så länge fördomsfria barnen. :)

Jaja, detta var lite av mina tankar denna måndagkväll.
Länkar till min blogg utifall ni inte sett den :)
Ha en bra vecka!
Mvh Ida
http://ida86.skolbloggen.se

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att varför inte låta barnen vara mer delaktiga i det dagliga användandet av dator, kamera och annat tekniskt. De flesta barn gillar att vara delaktiga och göra något tillsammans med förskolläraren. På min VFU förskola finns det en dator på avdelningen men den används nästan enbart av förskolläraren när hon ska skriva ut bilder eller göra annat skrivarbete, exempelvis dokumentation. Varför inte låta barnet vara med i processen av dokumentationen av sin egen portfolio. Iallfall de större barnen. Jag har även fått den uppfattningen att datorn inte ska användas av barnen till spel för de blir så passiva då. Behöver det bli så?? Det finns så många möjligheter men de vill inte se dom. Trist tycker jag. Som du sa är barnen kunskapstörstande och då ska vi väl inte släcka den törsten.

    SvaraRadera
  2. OOps, Kanske ska tillägga att det var Marie (i vår basgrupp)som gjorde en kommentar till ditt inlägg.

    SvaraRadera