tisdag 2 februari 2010

Emelies debattbidrag

Jag tycker att du har många intressanta tankar om PDK. Myket av det du skriver om delar vi även åsikt om. Även jag anser att PDK ska vara en del av helheten i verksamheten inte bara som något man gör ibland utan tanke, reflektion eller syfte med. PDK som alla andra kompetenser en lärare har ska användas för att det förbättrar lärsituationen. Alltså anser jag att man som lärare behöver reflektera över varför, hur, vad och när man skall använda sig av just den kompetensen. Att göra det anser jag är att vara yrkesprofessionell.

Jag håller även med dig om att vi som framtida förskollärare behöver rusta barnen med de verktyg de kommer behöva i sin nutid och framtid och där ingår inte bara teknologi eller bara att skriva förhand utan alla dessa kompnenter ihop! Vi kan inte köra in oss i en enda tankegång utan behöver se ur vidare, större perspektiv, ett barn kanske behöver mer undervisning i att skriva förhand medan ett annat behöver hjälp att göra det med teknisk utrustning. Därför tror jag att vi måste lägga våra egna personliga åsikter åt sidan och se till alla barns bästa och nyttja alla verktyg till ett gott lärande vi har tillgång till!

Däremot håller jag inte riktigt med dig i att lärarna antagligen inte gör ett bättre arbete för att de använder sig av IKT. Jag tycker att eftersom lärarna får ett nytt hjälpmedel som kan rusta barnen inför framtiden, och om de då använder det hjälpmedlet på rätt sätt (pedagogiskt och i lärande syfte) så gör de ett bättre arbete än de som inte gör det. Detta för att de använder sig av komponenter som är "med i tiden" och blandar de med andra undervisnings metoder. Jag menar dock absolut inte att förskollärare som inte använder sig av IKT i sin verksamhet nu gör ett dåligt arbete.
// Linda

2 kommentarer:

  1. Jag förstår vad du menar Linda. Självklart får lärare mer resurser för att kunna ge barn de förutsättningar till bästa möjliga lärande när de involverar IKT i verksamheten. Det jag menade var att jag tror inte att lärarna blir mer pedagogiska med hjälp av IKT.
    Men jag håller helt med dig att verksamheten/undervisningen tar ett steg framåt med hjälp av IKT! Senast idag fick några förskolebarn lära sig mer om delfiner genom att vi sökte på delfiner på Internet och läste om dem samt såg på filmer på Youtube:) Jättespännande tyckte de att det var såklart!

    / Emelie

    SvaraRadera
  2. Okej då missförstod jag dig, jag trodde att lärarna inte gjorde ett bättre arbete med IKT. Men jag håller med om att en lärare som använder IKT inte behöver vara en bättre pedagog. Är inte läraren yrkesprofessionell så spelar det ingen roll vilka hjälpmedel han eller hon använder!

    Va roligt att höra att du redan nu har hunnit använda dig av de nya kunskaper vi skaffar oss!
    // Linda

    SvaraRadera