måndag 1 februari 2010

Det positiva med IT på förskolan!

Hur kan man integrera dator och annan teknik i förskolans verksamhet? Efter att ha läst ett antal bloggar om IT och PDK i allmänhet så pratar man mycket om risker och inte alltid om dess oändliga möjligheter.

Kamera är ett verktyg som jag tror de flesta förskolor använder sig av i verksamheten för att dokumentera vad som händer och sker. Det kan ske när man gör en portfolio för barnet eller när man arbetar med olika saker i verksamheten. Om man på förskolan har en smartboard kan man lägga upp bilderna där istället för skriva ut dem på papper (som eventuellt kan ta längre tid). Smartboarden visar vad barnen har gjort under dagen och barnen kan aktivt delta när de ska berätta för kompisar vad de gjort eller när de blir hämtade efter dagens slut. Man kan även lägga upp bilderna på förskolans hemsida. Då kan föräldrar och anhöriga gå in och titta vad som har skett under dagen.

Att filma barnen och barnens utveckling är väldigt intressant tycker jag. Då kan man följa barnets framsteg i tal och se hur barnet samspelar med andra barn i lek. Även här kan man lägga upp filmerna på hemsidan.

Att det ska finnas en dator på förskolans avdelning tycker jag är viktigt. Där kan man som förskollärare visa och guida barnen i användandet av datorer. Att spela spel, skriva "låtsas ord" och vara med när förskolläraren lägger upp bilder och filmer hjälper barnet att förstå datorns värld. Barn är ju av naturen nyfikna och genom olika teman i verksamheten kan man ta hjälp av datorn för att skaffa sig kunskap om det valda temat. Barnen får vara med och hjälpa till i vad som ska sökas om temat.

It och digital kompetens är nog så viktigt och varför inte börja tidigt i förskolan. Då kan man lägga en grund för hur man kan använda sig av teknologin och dess möjligheter.

Detta tycker jag är är intressant och ska undersöka mer om ämnet. Har inte hittat någon blogg som passar än för debattinlägg, men jag fortsätter mitt sökande. Vill bara delge er mina tankar om vad jag vill söka efter.

//Marie :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar