fredag 5 februari 2010

Kommentar till Maries debattbidrag

Väldigt intressant och roligt att du har frågat verksamma förskollärare hur de gör.
Det svar du får anser jag är lösa argument om att barnen sitter så mycket framför datorn hemma. Javisst, en del barn sitter säkert framför datorn mycket hemma men alla gör det definitivt inte. Om alla ändå skulle göra det så betyder inte det att man kan utelämna en sådan viktig del av undervisningen för barnen behöver lära sig att IKT kan användas som ett verktyg till lärande. För jag anser att bara för att barnen sitter mycket framför datorn betyder inte det att de har någon teknisk kompetens eftersom att ämnet är så pass stort, vitt och brett!!

Enligt Forsell (2005) så har barn en 100 olika språk men fråntas 99 av dem. Det här anser jag är ett exempel på det. Barnen kan lära sig att använda IKT som ett språk, ett sätt att kommunicera och uttrycka sig. Men om vi inte uppmuntra detta så kan ett språk försvinna!

Jag anser, som du också verkar vara inne på, att en förskollärare behöver använda sig av alla olika redskap för att främja lärande. Det gäller dock att inte fastna i något av dem utan att det finns en balans mellan när man använder vad, hur man använder det osv. Det handlar alltså inte om att använda sig av IKT jämt utan med jämna mellanrum när det passar för barnens behov.

Mvh Linda

Referenser: Forsell, A. (Red) (2005). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar