måndag 8 februari 2010

Vad gör barnen när de är hemma??

Under lunchen idag på min VFU förskola pratade vi med barnen om vad de har gjort i helgen. En pojke sa att han har suttit inne och spelat dator. Pojken är 5 år och lite rultig. Då frågade jag vad mamma och pappa gör. Mamma städar sa han då, pappa skottar snö.
- Hjälper du inte pappa med det? (jag)
- Nä, han skottar med traktorn. (pojke)

Är det så här det ser ut hemma hos familjerna nu för tiden. Jag själv är mamma till en dotter på 2,5 år och det är väl inte alltid man är så sugen på att gå ut men man gör det ju för deras skull. Det är ju väldigt lätt och smidigt att sätta barnen framför tv:n eller datorn så slipper man engagera sig. Man undrar ju hur stor koll föräldrarna har på vad de spelar och tittar på på tv.

VART ÄR VI PÅ VÄG, EGENTLIGEN?

1 kommentar:

  1. Jag har nu äntligen tagit tag i den här kursen som jag tidigare förträngt att vi skulle läsa.. Men efter att ha läst på lite mer i ämnet kan jag tycka att dator användning ute i förskolorna kan vara bra. Däremot ingen "barnvakt" som gör jobbet åt oss. Har själv en son som helst av allt bara vill spela dator. Han är 6 år och allting började när han introducerades för alla dessa spel på nickelodeon och bolimpa sajterna på internet. Det var just förskolan som han tidigare gick i som lät barnen härja fritt vid datorn. Nu får min son inte spela så ofta som han vill men vi har haft mycket konflikter om det där här hemma.
    Visst är det säkert mycket okontrollerat dataspelande i många familjer. Men det är nog bra om föräldrarna kan begränsa samt kolla vad barnen spelar för spel egentligen.

    SvaraRadera